Dominik Chojnowski

Dominik Chojnowski – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, adiunkt w Katedrze Teorii Wychowania na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. W swoich badaniach łączy wątki pedagogiczne, psychologiczne, socjologiczne i politologiczne, dążąc do interdyscyplinarnych analiz.
Jego zainteresowania naukowe obejmują szeroko pojętą tradycję humanistyczną w psychologii i pedagogice.
Szczególne znaczenie ma tu twórczość Kazimierza Dąbrowskiego, autora teorii dezintegracji pozytywnej i inicjatora
nurtu higieny psychicznej w Polsce. Kolejny obszar zainteresowań autora stanowi pedagogika krytyczna, zwłaszcza jej nurt amerykański, którego głównymi przedstawicielami są Henry Giroux i Peter McLaren. Jego twórczość naukowa ma na celu zrozumienie złożonych zjawisk społecznych i edukacyjnych, z jakimi mierzymy się we współczesnym świecie. Wyrazem tej postawy są publikacje w czasopismach naukowych, takich jak „Studia z Teorii Wychowania” (Krytyka kapitalizmu jako droga do otwierania nowych obszarów emancypacji w oświacie, 2020), „Nauki o Wychowaniu.
Studia Interdyscyplinarne” (Czy rzeczywiście jesteśmy skazani na edukacyjną porażkę? Pedagogika jako narzędzie wyzwolenia uciśnionych tego świata, 2018), „Societas et Ius” (Carl Schmitt – myśliciel walki – czyli precz z fałszywym politycznym liberalnym konsensusem, 2017).

(źródło: Pedagogiczne implikacje teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego, Dominik Chojnowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021.)

Share

Podobne wpisy