W poszukiwaniu natury i znaczenia różnych typów wzmożonej pobudliwości psychicznej
Katarzyna Martowska, Anna Matczak
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Wzmożona pobudliwość psychiczna (WPP) – jeden z istotnych komponentów potencjału rozwojowego.
- Duża siła i żywość reakcji (nieproporcjonalna do bodźca)
- Długie utrzymywanie się reakcji w pamięci afektywnej
- Specyficzność reakcji –przejawianie się ich w formie odpowiadającej typowi pobudliwości psychicznej niezależnie od rodzaju bodźca
Typy WPP:
- PsychomotorycznaPrzejawy:
– Duża ruchliwość
– Duża aktywność - SensorycznaPrzejawy:
– Silne reagowanie na bodźce zmysłowe
– Reagowanie na bodźce zmysłowe o słabym nasileniu
– Wrażliwość estetyczna - WyobrażeniowaPrzejawy:
– Silna skłonność do marzeń i fantazjowania
– Żywa wyobraźnia
– Niska tolerancja na nudę - IntelektualnaPrzejawy:
– Intensywna aktywność umysłu
– Refleksyjność
– Pasja w rozwiązywaniu problemów - EmocjonalnaPrzejawy:
– Intensywność i głębokość przeżyć emocjonalnych
Związek WPP z temperamentem?
Przesłanki:
- Dąbrowski: związek WPP z właściwościami układu nerwowego
- Podobieństwo przejawów WPP i temperamentu
– siła reakcji –reaktywność?
– żywość reakcji –żwawość?
– długotrwałość reakcji –perseweratywność?
Związek WPP ze zdolnościami i kompetencjami?
Dotychczasowe wyniki:
- Dąbrowski: wyższy poziom pobudliwości intelektualnej, wyobrażeniowej i emocjonalnej u osób wybitnie zdolnych i twórczych
- Nowsze badania: zależność związku WPP ze zdolnościami od ich rodzaju oraz płci i wieku badanych
Pytania badawcze:
- Jaki jest związek między poszczególnymi typami WPP a cechami temperamentu?
- Jaki jest związek między poszczególnymi typami WPP a inteligencją ogólną, inteligencją emocjonalną i kompetencjami społecznymi
Badania
Badanie 1: Związek WPP z temperamentem, inteligencją ogólną
Badanie 2: Związek WPP z inteligencją emocjonalną
Badanie 3: Związek WPP z kompetencjami społecznymi
Osoby badane
Studenci różnych kierunków studiów
– badanie 1: N = 60 osób
– badanie 2: N = 172 osoby
– badanie 3: N = 60 osób
Zastosowane narzędzia
- Pomiar wzmożonej pobudliwości psychicznej:
– OEQ-II(Falk i in.; adaptacja: Limonti Piechowski) - Pomiar cech temperamentu:
– FCZ-KT(Zawadzki i Strelau)
– PTS (Strelau i Zawadzki) - Pomiar inteligencji ogólnej
– Omnibus (Jaworowska, Matczak i in.) - Pomiar inteligencji emocjonalnej:
– PKIE (Jaworowska, Matczak i in.) - Pomiar kompetencji społecznych:
– KKS (Matczak)
Temperament
Mierzone cechy temperamentu:
- Żwawość (ŻW) –szybkość reagowania i tempo aktywności
- Peseweratywność(PE) –trwałość reakcji
- Wrażliwość sensoryczna (WS) –zdolność reagowania na bodźce zmysłowe o słabym nasileniu
- Reaktywność emocjonalna (RE) –intensywność reagowania na bodźce emocjonalne
- Aktywność (AK) –tendencja do wybierania zachowań i sytuacji silnie stymulujących
- Wytrzymałość (WT) –odporność na działanie silnej stymulacji
- Siła procesu pobudzenia (SPP) –odporność na silne i/lub długotrwałe pobudzenie
- Siła procesu hamowania (SPH) –łatwość powstawania hamowania warunkowego (samokontrola)
- Ruchliwość procesów nerwowych (RPN) –plastyczność zachowania (łatwość nadążania za zmianami)
Inteligencja ogólna
Czynniki mierzone testem Omnibus:
- Czynnik wiedzy (CW) –zdolność do nabywania i reprodukowania wiedzy
- Czynnik rozumowania (CR) –zdolności do wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego
Inteligencja emocjonalna
Komponenty inteligencji emocjonalnej mierzone PKIE:
- Zdolność do akceptowania, wyrażania i wykorzystywania własnych emocji w działaniu (AKC)
- Zdolność do empatii –rozumienia i rozpoznawania emocji u innych ludzi (EMP)
- Zdolność do kontrolowania własnych emocji (KON)
- Zdolność do rozumienia i uświadamiania sobie własnych emocji (ROZ)
Kompetencje społeczne
Kompetencje społeczne mierzone KKS:
- Kompetencje warunkujące efektywność radzenia sobie w sytuacjach intymnych (KKS-I) –potrzebne w bliskich kontaktach interpersonalnych
- Kompetencje warunkujące efektywność radzenia sobie w sytuacjach wymagających ekspozycji społecznej (KKS-ES)
- Kompetencje warunkujące efektywność radzenia sobie w sytuacjach wymagających asertywności (KKS-A)
Temperament | MOTOR | SENSOR | WYOBR | INTELEKT | EMOCJON |
Żwawość | 0,36 | -0,26 | -0,28 | ||
Perseweratywność | -0,59 | ||||
Wrażliwość sensoryczna | 0,44 | ||||
Reaktywność emocjonalna | -0,33 | -0,31 | 0,28 | -0,49 | 0,55 |
Wytrzymałość | 0,30 | 0,33 | |||
Aktywność | 0,66 | ||||
Siła procesu pobudzenia | 0,29 | -0,35 | 0,45 | -0,51 | |
Siła procesu hamowania | -0,28 | -0,49 | |||
Ruchliwość | 0,31 | -0,29 |
Inteligencja (Omnibus) | MOTOR | SENSOR | WYOBR | INTELEKT | EMOCJON |
Czynnik wiedzy | 0,31 | ||||
Czynnik rozumowania | |||||
Wynik ogólny |
Inteligencja emocjonalna (PKIE) | MOTOR | SENSOR | WYOBR | INTELEKT | EMOCJON |
Akceptacja | 0,29 | 0,28 | 0,15 | 0,31 | 0,16 |
Empatia | 0,36 | 0,36 | 0,34 | 0,48 | |
Kontrola | -0,19 | -0,36 | |||
Rozumienie | -0,23 | ||||
Wynik ogólny | 0,22 | 0,29 | 0,32 |
Kompetencje społeczne | MOTOR | SENSOR | WYOBR | INTELEKT | EMOCJON |
Skala I (intymne) | 0,29 | 0,31 | |||
Skala ES (ekspozycja społeczna) | 0,28 | 0,48 | 0,36 | ||
Skala A (asertywność) | 0,29 | 0,36 | |||
Wynik ogólny | 0,30 | 0,35 | 0,33 |
Wzmożona pobudliwość psychomotoryczna
Wiąże się z:
- Dużymi możliwościami przetwarzania stymulacji (niska reaktywność emocjonalna, duża ruchliwość, żwawość)
- Dużym zapotrzebowaniem na stymulację (duża aktywność)
- Akceptacją emocji
- Kompetencjami społecznymi (ES i A)
Wzmożona pobudliwość sensoryczna
Wiąże się z:
- Dużą wrażliwością sensoryczną
- Dużymi możliwościami przetwarzania stymulacji (niska reaktywność emocjonalna, duża wytrzymałość)
- Doświadczeniowąinteligencją emocjonalną (AKC i EMP)
- Kompetencjami społecznymi (I iES)
Wzmożona pobudliwość wyobrażeniowa
Wiąże się z:
- Małymi możliwościami przetwarzania stymulacji (duża reaktywność emocjonalna, mała siła układu nerwowego: SPP i SPH, mała żwawość)
- Doświadczeniowąinteligencją emocjonalną (zwłaszcza z empatią)
- Ujemnie ze zdolnością do kontroli emocji
- Nie wiąże się z kompetencjami społecznymi
Wzmożona pobudliwość intelektualna
Wiąże się z:
- Dużymi możliwościami przetwarzania stymulacji (mała reaktywność emocjonalna, duża wytrzymałość duża siła układu nerwowego: SPP)
- Doświadczeniowąinteligencją emocjonalną
- Kompetencjami społecznymi (ES i A)
Wzmożona pobudliwość emocjonalna
Wiąże się z:
- Małymi możliwościami przetwarzania stymulacji (duża reaktywność emocjonalna, duża perseweratywność, mała żwawość, mała ruchliwość, mała siła układu nerwowego: SPP i SPH)
- Doświadczeniowąinteligencją emocjonalną (zwłaszcza z empatią)
- Ujemnie ze strategiczną inteligencją emocjonalną (zwłaszcza ze zdolnością do kontroli emocji)
- Kompetencjami społecznymi (I)