W poszukiwaniu natury i znaczenia różnych typów wzmożonej pobudliwości psychicznej

Katarzyna Martowska, Anna Matczak
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Wzmożona pobudliwość psychiczna (WPP) – jeden z istotnych komponentów potencjału rozwojowego.

  • Duża siła i żywość reakcji (nieproporcjonalna do bodźca)
  • Długie utrzymywanie się reakcji w pamięci afektywnej
  • Specyficzność reakcji –przejawianie się ich w formie odpowiadającej typowi pobudliwości psychicznej niezależnie od rodzaju bodźca

Typy WPP:

  1. PsychomotorycznaPrzejawy:
    – Duża ruchliwość
    – Duża aktywność
  2. SensorycznaPrzejawy:
    – Silne reagowanie na bodźce zmysłowe
    – Reagowanie na bodźce zmysłowe o słabym nasileniu
    – Wrażliwość estetyczna
  3. WyobrażeniowaPrzejawy:
    – Silna skłonność do marzeń i fantazjowania
    – Żywa wyobraźnia
    – Niska tolerancja na nudę
  4. IntelektualnaPrzejawy:
    – Intensywna aktywność umysłu
    – Refleksyjność
    – Pasja w rozwiązywaniu problemów
  5. EmocjonalnaPrzejawy:
    – Intensywność i głębokość przeżyć emocjonalnych

Związek WPP z temperamentem?

Przesłanki:

  • Dąbrowski: związek WPP z właściwościami układu nerwowego
  • Podobieństwo przejawów WPP i temperamentu
    – siła reakcji –reaktywność?
    – żywość reakcji –żwawość?
    – długotrwałość reakcji –perseweratywność?

Związek WPP ze zdolnościami i kompetencjami?

Dotychczasowe wyniki:

  • Dąbrowski: wyższy poziom pobudliwości intelektualnej, wyobrażeniowej i emocjonalnej u osób wybitnie zdolnych i twórczych
  • Nowsze badania: zależność związku WPP ze zdolnościami od ich rodzaju oraz płci i wieku badanych

Pytania badawcze:

  1. Jaki jest związek między poszczególnymi typami WPP a cechami temperamentu?
  2. Jaki jest związek między poszczególnymi typami WPP a inteligencją ogólną, inteligencją emocjonalną i kompetencjami społecznymi

Badania

Badanie 1: Związek WPP z temperamentem, inteligencją ogólną
Badanie 2: Związek WPP z inteligencją emocjonalną
Badanie 3: Związek WPP z kompetencjami społecznymi

Osoby badane

Studenci różnych kierunków studiów
– badanie 1: N = 60 osób
– badanie 2: N = 172 osoby
– badanie 3: N = 60 osób

Zastosowane narzędzia

  • Pomiar wzmożonej pobudliwości psychicznej:
    – OEQ-II(Falk i in.; adaptacja: Limonti Piechowski)
  • Pomiar cech temperamentu:
    – FCZ-KT(Zawadzki i Strelau)
    – PTS (Strelau i Zawadzki)
  • Pomiar inteligencji ogólnej
    – Omnibus (Jaworowska, Matczak i in.)
  • Pomiar inteligencji emocjonalnej:
    – PKIE (Jaworowska, Matczak i in.)
  • Pomiar kompetencji społecznych:
    – KKS (Matczak)

Temperament

Mierzone cechy temperamentu:

  • Żwawość (ŻW) –szybkość reagowania i tempo aktywności
  • Peseweratywność(PE) –trwałość reakcji
  • Wrażliwość sensoryczna (WS) –zdolność reagowania na bodźce zmysłowe o słabym nasileniu
  • Reaktywność emocjonalna (RE) –intensywność reagowania na bodźce emocjonalne
  • Aktywność (AK) –tendencja do wybierania zachowań i sytuacji silnie stymulujących
  • Wytrzymałość (WT) –odporność na działanie silnej stymulacji
  • Siła procesu pobudzenia (SPP) –odporność na silne i/lub długotrwałe pobudzenie
  • Siła procesu hamowania (SPH) –łatwość powstawania hamowania warunkowego (samokontrola)
  • Ruchliwość procesów nerwowych (RPN) –plastyczność zachowania (łatwość nadążania za zmianami)

Inteligencja ogólna

Czynniki mierzone testem Omnibus:

  • Czynnik wiedzy (CW) –zdolność do nabywania i reprodukowania wiedzy
  • Czynnik rozumowania (CR) –zdolności do wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego

Inteligencja emocjonalna

Komponenty inteligencji emocjonalnej mierzone PKIE:

  • Zdolność do akceptowania, wyrażania i wykorzystywania własnych emocji w działaniu (AKC)
  • Zdolność do empatii –rozumienia i rozpoznawania emocji u innych ludzi (EMP)
  • Zdolność do kontrolowania własnych emocji (KON)
  • Zdolność do rozumienia i uświadamiania sobie własnych emocji (ROZ)

Kompetencje społeczne

Kompetencje społeczne mierzone KKS:

  • Kompetencje warunkujące efektywność radzenia sobie w sytuacjach intymnych (KKS-I) –potrzebne w bliskich kontaktach interpersonalnych
  • Kompetencje warunkujące efektywność radzenia sobie w sytuacjach wymagających ekspozycji społecznej (KKS-ES)
  • Kompetencje warunkujące efektywność radzenia sobie w sytuacjach wymagających asertywności (KKS-A)
TemperamentMOTORSENSORWYOBRINTELEKTEMOCJON
Żwawość0,36 -0,26 -0,28
Perseweratywność    -0,59
Wrażliwość sensoryczna 0,44   
Reaktywność emocjonalna-0,33-0,310,28-0,490,55
Wytrzymałość 0,30 0,33 
Aktywność0,66    
Siła procesu pobudzenia0,29 -0,350,45-0,51
Siła procesu hamowania  -0,28 -0,49
Ruchliwość0,31   -0,29

 

Inteligencja (Omnibus)MOTORSENSORWYOBRINTELEKTEMOCJON
Czynnik wiedzy   0,31 
Czynnik rozumowania     
Wynik ogólny     

 

Inteligencja emocjonalna (PKIE)MOTORSENSORWYOBRINTELEKTEMOCJON
Akceptacja 0,290,280,150,310,16
Empatia  0,36 0,36 0,340,48
Kontrola  -0,19 -0,36
Rozumienie    -0,23
Wynik ogólny 0,22 0,29  0,32 

 

Kompetencje społeczneMOTORSENSORWYOBRINTELEKTEMOCJON
Skala I (intymne) 0,29  0,31
Skala ES (ekspozycja społeczna) 0,28 0,48 0,36 
Skala A (asertywność)0,29  0,36 
Wynik ogólny0,300,35 0,33 

 

Wzmożona pobudliwość psychomotoryczna

Wiąże się z:

  • Dużymi możliwościami przetwarzania stymulacji (niska reaktywność emocjonalna, duża ruchliwość, żwawość)
  • Dużym zapotrzebowaniem na stymulację (duża aktywność)
  • Akceptacją emocji
  • Kompetencjami społecznymi (ES i A)

 

Wzmożona pobudliwość sensoryczna

Wiąże się z:

  • Dużą wrażliwością sensoryczną
  • Dużymi możliwościami przetwarzania stymulacji (niska reaktywność emocjonalna, duża wytrzymałość)
  • Doświadczeniowąinteligencją emocjonalną (AKC i EMP)
  • Kompetencjami społecznymi (I iES)

 

Wzmożona pobudliwość wyobrażeniowa

Wiąże się z:

  • Małymi możliwościami przetwarzania stymulacji (duża reaktywność emocjonalna, mała siła układu nerwowego: SPP i SPH, mała żwawość)
  • Doświadczeniowąinteligencją emocjonalną (zwłaszcza z empatią)
  • Ujemnie ze zdolnością do kontroli emocji
  • Nie wiąże się z kompetencjami społecznymi

 

Wzmożona pobudliwość intelektualna

Wiąże się z:

  • Dużymi możliwościami przetwarzania stymulacji (mała reaktywność emocjonalna, duża wytrzymałość duża siła układu nerwowego: SPP)
  • Doświadczeniowąinteligencją emocjonalną
  • Kompetencjami społecznymi (ES i A)

 

Wzmożona pobudliwość emocjonalna

Wiąże się z:

  • Małymi możliwościami przetwarzania stymulacji (duża reaktywność emocjonalna, duża perseweratywność, mała żwawość, mała ruchliwość, mała siła układu nerwowego: SPP i SPH)
  • Doświadczeniowąinteligencją emocjonalną (zwłaszcza z empatią)
  • Ujemnie ze strategiczną inteligencją emocjonalną (zwłaszcza ze zdolnością do kontroli emocji)
  • Kompetencjami społecznymi (I)
Share

Podobne wpisy