REFERAT: Taniec a teoria dezintegracji pozytywnej (Merce Cunningham – Kazimierz Dąbrowsk

REFERAT: Taniec a teoria dezintegracji pozytywnej (Merce Cunningham – Kazimierz Dąbrowski) / Dance and The Theory of Positive Disintegration (Merce Cunningham – Kazimierz Dąbrowski)

Mgr Marcin Kania (Heksis)

 

[PL]

Mój tekst jest próbą porównania myśli Kazimierza Dąbrowskiego

(1902-1980) i twórczości amerykańskiego tancerza, choreografa i teoretyka

tańca Merca Cunninghama (1919-2009). Dezintegracja pozytywna

w rozumieniu Dąbrowskiego oparta jest na założeniu, że zjawiska

dezintegracji psychofizycznej oprócz swojej negatywnej roli tworzą także

rolę pozytywną. Tak rozumiana twórcza dezintegracja jest moim zdaniem

obecna w działalności Merca Cunninghama. Dla Dąbrowskiego sama

osobowość Cunninghama byłaby zapewne wdzięcznym obszarem

badawczym, podobnie jak osobowości innych twórców, np. Matejki,

Słowackiego, Witkacego, Prousta, czy Pascala. Niektóre podstawowe

dynamizmy dezintegracji pozytywnej mogły by być tematami dla badań

ruchowych Cunninghama, np. „zaniepokojenie sobą i zaniepokojenie

o siebie”, „wzmożona pobudliwość psychoruchowa” itp. Cunningham

poszukiwał nowych zestawień ruchowych, tworzył dynamiczne układy

taneczne, z ruchów, które pozornie nie dawały się połączyć. Dopuszczał

w twórczym procesie możliwość istnienia przypadku i zaskakujących

przemian, które mogą zaistnieć wbrew przewidywaniom. Podobnie teoria

dezintegracji pozytywnej również odnotowuje dramatyczne zwroty

w rozwoju jednostki skutkujące przemianami na wielu płaszczyznach ciała

i umysłu. Dąbrowskiego i Cunningama można by nazwać badaczami

dynamicznych struktur istniejących w człowieku. Badania pierwszego miały

by postać bardziej usystematyzowaną ponieważ obiekty/osobowości, które

opisywał, oglądał raczej z zewnątrz. Przyjęły one postać konkretnej teorii.

Cunningham był przede wszystkim badaczem własnej rzeczywistości

ruchowej, którą być może z braku dystansu trudniej mu było opisać, choć

podejmował takie próby.

 

[EN]

My text is an attempt to compare the theory of Kazimierz Dąbrowski

(1902-1980) and the works of the American dancer, choreographer and dance

theorist Merce Cunningham (1919-2009). Dąbrowski’s Theory of Positive

Disintegration assumes that the phenomena of mental and physical

disintegration in addition to its negative role also play a positive role.

Creative disintegration understood in this way can be found in the

Cunningham activities. Some of the dynamics of positive disintegration as

“concern about oneself” and “surprise in relation to oneself” etc. or

“psychomotor overexcitability” could be the subject of Cunningham’s

studies. Cunningham looked for new combinations of movement, creating

dynamic dance routines which only seemed impossible to connect. He

allowed in the creative process the possibility of chance and unexpected

change that may occur in spite of predictions. Dąbrowski’s Theory of

Positive Disintegration analyzed the dramatic turns in personal development

that resulted in changes on many planes of the body and mind.

Pełna treść referatu [PL]: ZOBACZ

Share

Podobne wpisy