Wiesława Limont, Prof. dr hab.

1999 roku – tytuł profesora nauk humanistycznych

1995 roku – stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – pedagogika artystyczna, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM.

1983 roku – stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii, Wydział Psychologii UW.

1972 roku – tytuł magistra sztuki w zakresie malarstwa i pedagogiki artystycznej, Wydział Sztuk Pięknych UMK.

Obszar badawczy obejmuje zagadnienia psychologii i pedagogiki twórczości i zdolności oraz psychologii sztuki, metody stymulowania rozwoju zdolności twórczych. W nawiązaniu do koncepcji Kazimierza Dąbrowskiego Prof. Wiesława Limont prowadzi badania, skoncentrowane wokół zagadnień potencjału rozwojowego osób zdolnych, ze szczególnym uwzględnieniem wzmożonej pobudliwości psychicznej.

Bibliografia:

Limont, W. (2014). Wrażliwość, intensywność i potencjał rozwojowy osób wybitnie zdolnych. Chowanna, 2, 81-94.

Limont, W. (2014). ,,Inny świat? Czy nieznany ich własny?’’. Potencjał rozwojowy, wzmożona pobudliwość psychiczna a zdolności. Psychologia Wychowawcza, 47(5), 9-27.

Limont, W., Dreszer-Drogorób, J., Bedyńska, S. ,Śliwińska, K., Jastrzębska, D. (2014). ‘Old wine in new bottles’? Relationships between overexcitabilities, the Big Five personality traits and giftedness in adolescents. Personality and Individual Differences, 69, 199–204. DOI: 10.1016/j.paid.2014.06.003.

Limont, W. (2012). ‘‘Passion of Growth’’: Giftedness and Creativity in the Theory of Positive Disintegration. In A. Ziegler, Ch. Fischer, H. Stoeger, M. Reutlinger (Eds.). Gifted Education as a Lifelong Challenge: Essays in Honour of Franz Mönks (pp.43-56). Münster, DE: LIT-Verlag

Limont, W. (2011). Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dabrowskiego a zdolności, twórczość, transgresja. W: B. Bartosz, A. Keplinger, M. Straś-Romanowska (red.). Transgresje – innowacje – twórczość (ss.95-108). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

Limont W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować (rozdział: Koncepcja Kazimierza Dąbrowskiego. s. 62-66). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Śliwińska K., Limont W., Dreszer J., Bedyńska S. (2010). Perfekcjonizm a wybrane cechy osobowości uczniów zdolnych. w: W. Limont, J. Dreszer, J. Cieślikowska (red).Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego. T.I (s.131-144) Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Limont W. (2010). Teoria dezintegracji pozytywnej jako koncepcja zdolności, w: W. Limont, J. Dreszer, J. Cieślikowska, (red) Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego t. I (33-49), Toruń: Wydawnictwo Naukowe Mikołaja Kopernika.

Limont W. (2010) Hohes Empfindungsvermögen und spezifische Begabungen. F. Mönks,. M. Rogalla (red.), Journal für Begabtenförderung für Eine Begabungsfreundliche Lernkultur. Zum Thema: Sensitivität nach Dabrowski, 2/2010, 36-41.

Limont W., Dreszer J., Bedyńska S., Śliwińska K. (2010). Wzmożona pobudliwość psychiczna, wybrane cechy osobowości a płeć szczególnie zdolnych uczniów. w: A. Sękowski, W. Klinkosz (red.), Zdolności człowieka w perspektywie współczesnej psychologii (33 – 62). Lublin: TN KUL.

Limont,W., Dreszer, J, Bedyńska, .S. Piechowski M. (2009). Overexcitability and creative attitude of gifted students. (w:) S. Popek, R.E.Bernacka, C.W. Domański, B.Gawda, D.Turska, A.Zawadzka (red.). Psychologia twórczości – nowe horyzonty.Psychology of creativity – new approaches (317-326). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Limont W. (2009). Uczniowie zdolni a wzmożona pobudliwość psychiczna.Psychologia w Szkole. 4 (24), 37-44.

Limont,W., Dreszer, J, Bedyńska, .S. Piechowski M.M., (2008) Overexcitability and creative attitude of gifted students. Problemy Wczesnej Edukacji. Zdolności uczniów/uczniowie zdolni-edukacyjna wartość czy niechciany problem szkolny? 1(7) , 2008, 93-100.

Limont W., K. Śliwińska, Dreszer J., Bedyńska S. (2008) Wzmożona pobudliwość psychiczna a perfekcjonizm uczniów zdolnych. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo. Zagrożenia i szanse rozwoju uczniów zdolnych. (numer specjalny pod redakcją Wiesławy Limont), Warszawa: Wydział Psychologii UW, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, T.5, nr 1 i 2, s. 37-53.

Share

Podobne wpisy