REFERAT: „Uniwersalna” psychologia zachodnia a psychologie „lokalne”. Implikacje kulturowych źródeł teorii rozwoju moralno emocjonalnego Kazimierza Dąbrowskiego / „Universal” Western, and indigenous psychologies. The implications of the cultural sources of Kazimierz Dabrowski theory of moral/emotional development

REFERAT: „Uniwersalna” psychologia zachodnia a psychologie „lokalne”. Implikacje kulturowych źródeł teorii rozwoju moralno emocjonalnego Kazimierza Dąbrowskiego / „Universal” Western, and indigenous psychologies. The implications of the cultural sources of Kazimierz Dabrowski theory of moral/emotional development

Dr Ewa Hyży (Uniwersytet Medyczny Łódź)

 

[PL]

W swym wystąpieniu chcę poruszyć kwestie stosunkowo nowego

podejścia do oceny prawomocności i adekwatności teorii psychologicznych.

Postmodernizm końca XX wieku w pewnym stopniu poszerzył nasze

horyzonty refleksyjności i dystansu wobec „naukowych ustaleń”. Mam tu

zwłaszcza na uwadze kulturowy aspekt źródeł nauk społecznych ukazany

w kontekście aktualnego rozwoju tzw. „lokalnych”

(indigenous) i „zlokalizowanych” (indigenized) teorii psychologicznych, jak

i prób tworzenia na ich podstawie „nowej psychologii globalnej”.

Jak wiadomo, jednym z podstawowych czynników wpływających na

kształtowanie się rodzajów osobowości i ideałów człowieka są systemy

religijne (m.in. chrześcijańskie, islamskie, czy buddyjskie). Innym

czynnikiem decydującym o uznawanych i propagowanych najwyższych

wartościach są też, wynikające z położenia geograficzno-politycznego,

wielowiekowe tradycje narodowe. Teoria Dąbrowskiego powstawała

w specyficznych kulturowo-historycznych warunkach, i mimo

przynależności do naukowego paradygmatu zachodniego, jej ewentualna

uniwersalność i naukowość powinna być poddana bliższemu oglądowi. A to,

że znalazła ona szersze zainteresowanie pierwotnie w USA i Kanadzie, a nie

w kraju, w którym się zrodziła, także wydaje się być interesującym

zagadnieniem, zwłaszcza dla socjologów wiedzy. Moje wystąpienie stanowi

raczej zakreślenie pola ewentualnych badań i dociekań, niż formułowanie

jednoznacznych tez i odpowiedzi.

 

[EN]
In my presentation, I would like to raise the issue of
a relatively new approach to the assessment of the legitimacy and relevance
of mainstream western psychological theory. As the insights of
Postmodernism have increased our cautions towards „scientific findings”,
I am interested in looking into the cultural sources of social sciences, in the
context of the current development of indigenous and indigenized
psychological theories, and the attempt to create „the new global
psychology”.
As it is well known, one of the main factors influencing the
development of human personalities and moral ideals are religious systems
(mainly Christianity, Islam, Buddhism and Confucianism). Another
significant function in those process, especially for the recognition and
propagation of the highest moral values, have national traditions (due to
a geographical/political situation of a nation). The possible universality and
the level of scientific accuracy of Dabrowski’s theory, the theory which arose
in specific cultural and historical circumstances, (despite its belonging to the
Western hegemonic paradigm) should be, therefore, subjected to the closer
inspection. Additionally, the fact that his work primarily enjoyed a wider
interest in the US and Canada, (and it still does) than in the country of its
origin, also seems to be an issue worthy of dipper considerations and debates.
The main intention of my presentation is to highlight the field of an eventual
research, rather than to formulate any clear-cut hypotheses, and answers.
Share

Podobne wpisy