REFERAT: Dezintegracja a twórczość – rozważania o sztuce… / Disintegration and creativity – reflections on the art …
REFERAT: Dezintegracja a twórczość – rozważania o sztuce… / Disintegration and creativity – reflections on the art …
Mgr Urszula Łopuszańska, dr hab. n. med. Marta Makara-Studzińska (Uniwersytet Medyczny w Lublinie)
[PL]
Trudno wyobrazić sobie świat bez różnorodności kształtów, barw
i kolorów, które wykreował człowiek. Najstarsze prehistoryczne malowidła
ścienne sprzed 40 tys. lat p.n.e., zachowane do dziś, wskazują, że człowiek
od zawsze potrzebował za pomocą sztuki wyrazić to jak postrzega otaczający
go świat, co aktualnie przeżywa, czuje. Przejawy twórczego działania
najstarszych cywilizacji budzą zachwyt i podziw, a ich klasyczne formy nie
są osiągalne nawet we współczesnych czasach. Nie sposób żyć bez sztuki
a każda epoka miała swoich wybitnych przedstawicieli ówczesnych myśli.
Samo znaczenie pojęcia twórczości ewaluowało z biegiem wieków. Inaczej
pojmowano ją w czasach antycznych a inaczej dzisiaj. Od epoki klasycznej
po barok twórczość była przejawem boskiego dzieła, w romantyzmie
zwrócono uwagę na jej ludzki charakter. Współcześnie twórczość kojarzona
jest ze sztuką, którą tworzą nie tylko wybitne osobistości, talenty, ale również
zwykli śmiertelnicy, którzy każdego dnia kreują coś nowego,
niepowtarzalnego.
W świetle współczesnej psychologii humanistycznej, aktywność
twórcza jest naturalną i pierwotną potrzebą człowieka, a zdolności twórcze
i twórcza postawa są niezbędne do zaspokojenia potrzeby samorealizacji.
Twórczość uznano za atrybut funkcjonowania człowieka stwierdzając, że kto
nie kreuje twórczo swojej osobowości ten czyni swoje życie uboższym, bo
jak stwierdził Erich Fromm „człowiek pragnie stać się osobą twórczą,
zamiast pozostawać stworzeniem”.
Każdy z nas skazany jest na rozwój a jak dodaje Kazimierz
Dąbrowski, również na przekraczanie własnego cyklu biologicznego
i przechodzenie na coraz to wyże poziomy. Wg niego człowiek w procesie
transgresji, doskonali samego siebie razem z wychowywaniem i autoterapią.
Jest to możliwe dzięki procesowi dezintegracji pozytywnej, bez której
człowiek nie byłby wstanie przekraczać kolejnych, jak stwierdził poziomów
rozwojów. Samo słowo dezintegracja implikuje, że musi nastąpić jakiś
rozpad dotychczasowej struktury, któremu niejednokrotnie towarzyszą stany
bólu, cierpienia, sprzeczności uczuć i popędów. Pozwalają one na lepsze
zrozumienie samego siebie a w rezultacie samo wychowują, prowadząc do
osiągnięcia kolejnego poziomu rozwoju osobowości.
Dąbrowski wiele uwagi poświęcił analizie psychiki
i uzdolnień ludzi wybitnych. Twierdził, ze ludzie sztuki na ogół mają
nieukształtowaną osobowość i pozostają w ciągłym rozwoju. Charakteryzują
się przemiennością sfery emocjonalnej, intuicji, samoświadomości, często są
to osoby o dużej labilności emocjonalnej. Czy to oznacza, że twórczość
powiązana jest z zaburzeniami?
W wystąpieniu spróbujemy odpowiedzieć na powyższe pytanie,
śledząc badania na temat osób wybitnie uzdolnionych, przyglądając się przy
tym twórczości ludzi przejawiających problemy natury psychicznej.
[EN]
It is hard to imagine a world without a variety of shapes, colours and
shades that have been created by a man. The oldest preserved example,
prehistoric wall paintings dated back to 40 000 years B.C. show, that the man
has always wanted to express through art how they see the world around
them, what they are currently experiencing and feeling. Manifestations of the
creative activities of the oldest civilizations inspire and arouse admiration and
their classical forms are much more than the achievements of modern times.
It is impossible to live without art and do not appreciate the genius of
distinguished artists of bygone times.
The meaning itself of art naturally evolved over the centuries.
Nowadays it is understood differently in comparison to ancient times. From
ancient times to Baroque the work was a manifestation of the divine works,
only in the era of romanticism the creative unit had been recognized in the
human body. Today, the artistic activity is associated with art, which is
created not only by extraordinary individuals, but also by ordinary mortals,
who every day create something new and unique.
In the light of modern humanistic psychology, creative activity is
a natural and primary human need and creativity, as well as creative attitude
are necessary to address the need for self-realization. The work was
considered an attribute of human functioning, stating that anyone who does
not create their creative personality makes their life poorer, because as stated
by Erich Fromm 'the man wants to be a creative person, instead of being
a creation’.
Each of us is doomed to develop; and according to Kazimierz
Dabrowski – as well to cross their biological cycle and the transition to higher
and higher levels. He says that the man in the transgression is improving
themselves with raising and self-therapy. This is possible thanks to a process
of positive disintegration, without which the man would not be able to exceed
the consecutive levels of development. The word disintegration implies that
there must be a breakdown of the existing structure, which is often
accompanied by states of pain, suffering, conflict of feelings and impulses.
They allow for a better understanding of their own 'self’ , as a result, they
raise and shape themselves, leading to achieve the next level of personality
development.
Dąbrowski devoted a lot of attention to the analysis of human psyche
and talents of distinguished people. He claimed that people of art tend to have
unformed personality and remain in constant development. They are
characterized by alternation of emotional sphere, intuition, self-awareness;
they are often people with high emotional lability. Does this mean that
creativity is associated with disorders ?
In this speech we are trying to answer the above mentioned question,
following research on gifted individuals, looking at the work of people
manifesting mental problems.