Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna imienia Profesora Kazimierza Dąbrowskiego w Puławach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Puławach przyjęła jako swojego patrona Prof. Kazimierza Dąbrowskiego, co potwierdzono Uchwałą Rady Powiatu Puławskiego 1 maja 2016 r. Stało się to dzięki staraniom dr Dariusza Perszko, Dyrektora Poradni i całego zespołu.
Poradnia obchodzi w 2016 roku 50-lecie działalności. Od początku swojego istnienia jest placówką publiczną. Na przestrzeni kolejnych lat ulegała zmianie i z Poradni Wychowawczo – Zawodowej została przekształcona w Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną z siedzibą w budynku Starostwa Powiatowego przy Al. Królewskiej 19. W obecnej formie oferta dedykowana jest dzieciom od okresu noworodkowego aż do ukończenia edukacji w szkołach ponadgimnazjalnych. W Poradni jest prowadzona nieodpłatna działalność diagnostyczna, terapeutyczna, profilaktyczna, wychowawcza, doradcza i edukacyjna. Realizowana jest ona przez zespół psychologów, pedagogów oraz logopedów. Pomoc jest skierowana nie tylko do dzieci i młodzieży, ale także do ich rodziców i nauczycieli. Tutaj szczególny nacisk kładziony jest na działania doradcze.
Specjaliści zatrudnieni w Poradni diagnozują trudności dydaktyczne i emocjonalne u uczniów. Prowadzą indywidualne zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży potrzebującej pomocy psychologicznej, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z trudnościami dyslektycznymi, terapię logopedyczną oraz treningi biofeedback. Wspomagają rozwój predyspozycji uczniów, wzmacniając przy tym ich poczucie własnej wartości i kompetencji. Prowadzą konsultacje w zakresie doradztwa zawodowego i wyboru kierunku kształcenia. Wspierają uczniów i ich rodziców w procesie radzenia sobie z trudnościami dydaktycznymi i emocjonalnymi min prowadząc terapię rodzinną oraz grupowe zajęcia dla rodziców i wychowawców.
Placówka współpracuje z wieloma instytucjami, dla których nadrzędnym celem jest dobro dziecka. Stały kontakt jest utrzymywany ze szkołami, przedszkolami, innymi instytucjami oświatowymi na terenie Powiatu Puławskiego, placówkami ościennymi skupionymi na pomocy dzieciom i rodzinom. Pracownicy Poradni organizują warsztaty psychoedukacyjne i profilaktyczne na terenie szkół i przedszkoli naszego rejonu. Wspomagają także orientację zawodową uczniów w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna na trwałe wpisała się pejzaż oświatowy Powiatu Puławskiego. Stale rozwija się, otwiera na nowe wyzwania i potrzeby odbiorców. Rosnąca z każdym rokiem liczba osób zgłaszających się do Poradni świadczy o nieodłącznej roli tej placówki w procesie nauczania, wychowania, a także wspierania rozwoju dzieci i młodzieży.
Dlaczego prof. Kazimierz Dąbrowski jako patron Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej?
1. Urodzony pod Lublinem i pierwsze 20 lat nauki w lubelskich szkołach, czyli z pochodzenia chłopak z ziemi lubelskiej jako i nasza poradnia
2.Studia u prekursorów- nowoczesnej neuropsychiatrii – J. Mazurkiewicz
– nowoczesnej neurologii- E. Claparede
– nowoczesnej psychologii dziecka- J. Piaged
3. Organizator w 1931 poradni dla dzieci nerwowych, zagrożonych moralnie i upośledzonych umysłowo na Grochowie(dzielnica robotnicza Warszawy), gdzie pracował jako psychoterapeuta; Można uznać, że ta poradnia była pierwowzorem poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dzieci i młodzieży w Polsce
4. Uzyskanie wykształcenia: medycznego, psychiatrycznego, psychologicznego, pedagogicznego dotyczącego rozwoju psychofizycznego dziecka
5. Propagator antyeugenicznego ruchu Higieny Psychicznej w Polsce oraz całościowej opieki psychologicznej nad dziećmi i młodzieżą. W 1934 roku utworzono Instytut Higieny Psychicznej wraz z filiami powstałymi w kilkunastu miastach Polski zajmujących się poradnictwem dzieci i młodzieży
6. Jako jedyny Polak wpisany na listę 100 wybitnych psychologów na świecie
7. Do dziś w USA, Kanadzie, Francji, Peru i Polsce organizowane są cykliczne sympozja związane z teorią dezyntegracji pozytywnej i osobą K. Dąbrowskiego.
8. Cześć starsza kadry psychologicznej poradni przyznaje się do inspiracji swoich działań na podstawie publikacji K. Dąbrowskiego „Społeczno-wychowawczej psychiatrii dziecięcej” i „Nerwowość dzieci i młodzieży”.
9. Autor pojęcia – Czynnik Trzeci – autonomia (obok czynnika genetycznego i społecznego), którego w naszej codziennej pracy wypatrujemy uporczywie u dzieci i młodzieży… i u siebie.
10. Za „Odezwę do psychoneurotyków”
11. Obecny dyrektor poradni zakupił pierwszą książkę na studiach psychologicznych autorstwa K. Dąbrowskiego i uczestniczył w pierwszym sympozjum psychologicznym o teorii dezyntegracji pozytywnej na pierwszym roku studiów w 1984 roku. Obecny Dyrektor posiada Certyfikat Trenera-Terapeuty Studenckiej Szkoły Higieny Psychicznej prowadzonej przez prof. Tadeusza Kobierzyckiego gdzie teoria dezyntegracji pozytywnej była teorią kluczową. Stad właśnie się wzięło poczucie bycia duchowym wnukiem prof. Kazimierza Dąbrowskiego.